Misschien overweeg je het al, een blog op de website van je bedrijf. Waarom hebben zoveel bedrijven een blog op hun zakelijke website? En is dit ook voor jouw onderneming interessant?

Aan de hand van de vijf onderstaande redenen leggen we in deze blogpost uit waarom een blog voor jouw zakelijke website juist wél interessant is en waarom je dit ook zou moeten overwegen.

1. Verhoogde online zichtbaarheid

Een blog op jouw zakelijke website vergroot de kans om gevonden te worden door zoekmachines. Wanneer jij een blogpost schrijft creëer je een nieuwe pagina op jouw website die geïndexeerd kan worden.

Dit houdt in dat jouw website een extra pagina heeft op de resultaten pagina van bijvoorbeeld zoekmachine Google of Bing. Door regelmatig content te publiceren maak je telkens een grotere kans om online op te vallen en bezoekers naar jouw website te lijden.

Consistent toegepast kan dit voor een uitstekend competitief voordeel zorgen ten opzichte van jouw concurrenten. De domain-authority (DA) waarde van jouw website zal hierdoor omhoog gaan wat een betere SEO als gevolg heeft.

Let wel op: om dit effectief uit te voeren is het belangrijk dat je wel gericht op relevante zoekwoorden voor jouw website blogs publiceert. Ook zijn goede SEO-settings erg belangrijk. Met een site builder zoals Webflow kan je dit per pagina zelf uitgebreid instellen.

2. Positionering als autoriteit

Met een blog op jouw zakelijke website creëer je een uitstekende mogelijkheid om jouw kennis en expertise te delen binnen jouw vakgebied. Waardevolle inzichten, tips en ervaringen delen zijn allerlei manieren om jouw bedrijf als een expert in jouw vakgebied te positioneren

Door regelmatig te bloggen over relevante onderwerpen bouw je geloofwaardigheid op bij je publiek. Potentiële klanten zullen je zien als expert en zullen eerder zaken met je willen doen dan wanneer je dit niet doet.

Het delen van succesverhalen, casestudies en voorbeelden uit de praktijk zijn ook manieren om te laten zien dat jij weet waar je het over hebt. Je bezoekers zijn sneller overtuigd door een competente, betrouwbare organisatie.

3. Demonstratie van producten/diensten

Door gebruikt te maken van visuele elementen kan je demonstreren hoe jouw producten of diensten in de praktijk te werk gaan. Denk aan:

  • Video's
  • Foto's
  • Animaties

Dit helpt om een goed beeld te creëren bij potentiële klanten hoe jouw product hun leven beter kan maken.

Ook kan je veel gestelde vragen van klanten behandelen in een blog. Dit is een mooie toevoeging aan de FAQ of een product pagina.

4. Lead-generatie

Een blog is een effectieve tool wat betreft lead-genaratie. Je kunt waardevolle informatie delen met je publiek om zo een band op te bouwen. Een blog is immers gratis marketing.

Een stap verder zou kunnen zijn het delen van kennis in ruil voor contact gegevens van bezoekers. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn het aanbieden van een waardevol pdf-bestand met tips voor het gebruiken van een product inruil voor het telefoonnummer of e-mailadres van de bezoeker.

Nog een voordeel hiervan zou kunnen zijnis het gebruik van ‘long-tail traffic’ wat een lang aanhoudende vorm van webverkeer is naar jouw website.

Long-tail traffic het beantwoorden van specifieke vragen van jouw publiek door een blog te schrijven dat goed aansluit bij de specifieke vraag.

5. Inzicht in doelgroep

Door de prestaties van je blogposts te analyseren, kun je waardevol inzicht krijgen in de interesses en behoeften van je doelgroep.

Welke onderwerpen worden het meest gelezen en gedeeld? Welke zoekwoorden trekken het meeste verkeer aan? Deze informatie kan je helpen om je contentstrategie te verfijnen en meer te produceren van wat je publiek waardeert.

Bovendien kun je door te luisteren naar de feedback die je ontvangt via reacties en sociale media, beter begrijpen wat je doelgroep motiveert en bezighoudt, en hierop inspelen met je content.

Conclusie

We kunnen concluderen dat een blog een waardevolle aanwinst is voor jouw onderneming. Wanneer ingezet op de juiste manier, kan een blog een hoop waarde toevoegen aan jouw website én bedrijf.

Van lead-generatie tot SEO tot het analyseren van jouw doelgroep. Er zijn maar weinig scenario’s waar Bursty het niet aanraadt om een blog te beginnen op jouw website.

Ben jij geïnteresseerd in een blog op jouw website, of is jouw onderneming toe aan een nieuwe professionele website mét een blog?

Bij Bursty kan je kosteloos een kennismakingsgesprek aanvragen waarin we dit uitgebreid bespreken.

In een kennismakingsgesprek kijken naar de doelen van jouw onderneming, de roadblocks om die doelen te realiseren, en creëren we een plan om met een professionele website die echt aansluit op jouw bedrijf die doelen waar te maken.