Design

6 Redenen om nooit voor de goedkoopste website optie te kiezen

Robbin de Bruijn
3 Augustus 2023
7 min
Bursty Webdesign Bureau Delft Website Wireframe Art

Goedkoop een website laten maken voor je bedrijf. Veel ondernemers willen tegenwoordig voor een schijntje hun bedrijf online zetten. Maar is dit wel verstandig?

In deze blog post laten we je zien waarom je beter niet voor de goedkoopste website optie kunt gaan, de reden waarom niet en wat je beter wel kunt doen.

1. Kosten besparing is het niet waard

Vaak denken mensen dat een goedkope website veel geld bespaard, maar meestal is het tegendeel waar.

Het komt erg vaak voor dat ondernemers in verloop van tijd toch besluiten om een professionele website te laten maken, omdat de 'goedkope optie' niet (meer) aan de verwachtingen voldoet.

Enkele redenen hiervoor zijn:

  • Gedateerd design
  • Weinig bezoekers
  • Slechte SEO-prestaties
  • Langzame website

Op die manier bespaart het op de lange termijn helemaal geen geld en kost het meer dan wanneer je meteen een professionele website zou laten maken. Niet verstandig dus.

Het kost dan wat meer, maar op de lange termijn verdien je het terug en heb je geen spijt van je goede investering.

2. Geen authentiek ontwerp

De reden dat sommige webdesigners voor een schijntje een website kunnen maken is vaak omdat ze gebruik maken van website templates.

Website templates zijn bedoeld voor hele grote doelgroepen, en passen dus eigenlijk bij geen enkel bedrijf echt goed.

Hierdoor laat je een slechte eerste indruk achter voor je website bezoekers die op een website terecht komen die totaal niet past bij de stijl van jouw bedrijf.

Net als een visitekaartje of een fysieke winkel moet jouw website passen bij de huisstijl van je bedrijf voordat het ze werk pas echt goed doet.

Want laten we eerlijk zijn, een visitekaartje of winkel deel je ook niet met je concurrenten toch?

3. Incompleet kostenplaatje

Een website is niet een aankoop die je eenmalig doet en voor altijd op de achtergrond zijn werk laat doen.

Er komen bij een website meer kosten kijken die op de lange termijn een groot verschil kunnen betekenen voor het kostenplaatje.

Als je een website laat maken zorg er dan voor dat je van tevoren op de hoogte bent van de overige kosten.

Een paar voorbeelden hiervan zijn:

  • Het registreren van je domeinnaam
  • Het hosten van de website
  • Latere wijzigingen aan het design
  • Onderhoud van je website
  • Technische ondersteuning
  • SEO-optimalisaties
  • Analytics en monitoring
  • Marketing en adverteren

Doe je dit niet, dan zal je gegarandeerd voor onverwachte kosten komen te staan. Houd hier dus rekening mee bij het laten maken van een website

4. Slechte SEO-prestaties

SEO (search engine optimazation) is het verbeteren van een website met als doel hoger in de zoekresultaten komen van zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo!

Een groot gedeelte van SEO gebeurd op de website zelf en vind dus ook plaats tijdens het maken van de website. Wanneer je voor een goedkope website gaat, zou het goed kunnen dat hier weinig of zelfs helemaal geen rekening mee wordt gehouden.

Vervolgens zit je achteraf opgescheept met een website die erg laag staat in de zoekresultaten. Zonde, want op die manier loop je klanten en de mogelijkheid om naamsbekendheid op te bouwen mis.

Dat wil niet zeggen dat een professionele website altijd een betere positie heeft na het maken ervan, maar wel is het vaak zo dat de website is klaargemaakt om er daarna actief mee aan de slag te gaan om de SEO te verbeteren.

5. Tijdverspilling

Als jij er voor kiest om een website te laten maken wil jij natuurlijk zo snel mogelijk je bedrijf online hebben.

Het liefst gisteren al, want elke dag dat jouw bedrijf niet online vindbaar is zijn gemiste kansen voor jouw onderneming.

Dus, als de 'goedkoopste optie' ook nog is claimend om binnen no-time jouw website online te hebben, klinkt dit bijna te mooi om waar te zijn.

Maar niets is minder waar, een goedkope website die de verwachtingen niet naleeft, is een tijdverspilling tijdens het maken van de website en de tijd erna die jouw bedrijf ook met een hoogwaardige website had kunnen doorbrengen.

6. Gemiste kansen voor je bedrijf

Klanten mislopen, tijdverspilling, kosten die je niet zag aankomen en een nieuwe digitale 'aanwinst' voor je bedrijf waarvan je eigenlijk niet weet wat je er mee moet zijn allemaal gemiste kansen voor je bedrijf.

Als je al die dingen bij elkaar optelt, is het wel duidelijk dat je beter iets meer moeite kan doen en wellicht wat meer kunt betalen voor een hoogwaardige professionele website.

De oplossing

Om te voorkomen dat je net als een hoop andere ondernemers dezelfde fout maakt zijn hier een paar handige tips om je op weg te helpen, zodat jij uiteindelijk tevreden bent met je nieuwe website:

  • Vergelijk de mogelijkheden

Ga met meerdere webdesigners of webdesignbureau in gesprek en vraag meerdere offertes aan. Bespreek duidelijk de overige kosten en voorkom dat je voor onverwachte kosten komt te staan.

  • Ga na of ze jouw doelen echt begrijpen

Zorg er voor dat het bedrijf waar jij jouw website aan uitbesteed jouw onderneming echt snapt. Zitten jullie op 1 lijn en hebben jullie duidelijke doelen vastgesteld die de website moet gaan realiseren? Een website is meer dan alleen een mooi ontworpen digitaal visitekaartje.

Conclusie

We hebben zojuist gezien dat er genoeg redenen zijn om niet voor de goedkoopste website optie te gaan.

Een echt goede website is 1 met jouw bedrijf en vult jouw onderneming aan.

Zorg er voor dat je mogelijkheden vergelijkt en dat het bedrijf aan wie je jouw website overlaat echt de doelen van jouw organisatie meenemen in het ontwerp en ontwikkel proces voor jouw hoogwaardige website.

Bij Bursty kan je kosteloos een kennismakingsgesprek aanvragen waarin we dit uitgebreid bespreken.

In een kennismakingsgesprek kijken naar de doelen van jouw onderneming, de roadblocks om die doelen te realiseren, en creëren we een plan om met een professionele website die echt aansluit op jouw bedrijf die doelen waar te maken.